Metody czyszczenia DPF / FAP / KAT
Skuteczna metoda czyszczenia filtrów musi oczyścić kanały ( dolotowe i wylotowe ) filtra z sadzy, popiołów, nagarów, cząstek stałych tlenku ceru, oraz równocześnie być bezpieczna dla samego wkładu rdzenia filtra.
-
Czyszczenie hydrodynamiczne
Metoda czyszczenia z wykorzystaniem specjalistycznej maszyny, wytwarzającej strumień roboczy cieczy skierowany bezpośrednio do wnętrza filtra. Wymagane zastosowania środka czyszczącego – detergentu.
Zalety: Bezpieczna dla powłoki katalitycznej filtra. Wysoka skuteczność, nawet do 99,5% przepustowości.
Jako nieliczna ma możliwość skutecznego oczyszczenia kanałów filtra ze wszystkich cząstek stałych: sadzy, popiołów, nagaru, tlenku ceru.
Brak konieczności wycinania wkładu ceramicznego.
Szybki czas czyszczenia około 30 min.
Wady: Skuteczność uzależniona od dobrze dobranego detergentu. -
Obróbka termiczna
Wypalanie sadzy w piecu indukcyjnym. Umieszczenie wkładu ceramicznego rdzenia filtra w piecu na około 12 godzin.
Zalety: Skutecznie usuwa (wypala) sadzę.
Wady: Nie usuwa pozostałych cząstek stałych, np. popiołów, których nie ma możliwości wypalić.
Duże ryzyko uszkodzenia wkładu ceramicznego filtra, wyczulonego na zbyt gwałtowne zmiany temperatury.
Konieczność przecięcia filtra, wyciągniecie wkładu, spawanie. -
Obróbka ultradźwiękowa
Metoda polegająca na całościowym zanurzeniu filtra w wannie z roztworem. Ultradźwięki w roztworze myjącym wytwarzają fale ciśnienia w postaci implodujących pęcherzyków, a te z kolei odrywają zanieczyszczenia z powierzchni mytych filtrów.
Zalety: Pozwala na dobre oczyszczenie kanałów filtra, pod warunkiem, że do wszystkich miejsc dociera woda.
Brak konieczność rozcinania filtra.Wady: W przypadku bardzo zablokowanych (zapieczonych) kanałów filtra woda z ultradźwiękami ma ograniczony dostęp i możliwości penetracji. Pozostawiając te miejsca nieudrożnione.
Wymaga przedmuchania sprężonym powietrzem.
-
Obróbka pneumatyczna
Filtr cząstek stałych umieszczany jest w specjalistycznej maszynie, w której poddawany jest przedmuchiwaniu sprężonym powietrzem.
Zalety: Każdy kanał filtra adresowany jest indywidualnie podczas przedmuchiwania.
Stosunkowo mało inwazyjny dla wkładu filtra.
Czyszczenie bez użycia detergentu.Wady: Potrzeba przecięcia filtra, wyciągniecie wkładu, spawanie.
Mało skuteczny w przypadku wkładu filtra zalanego olejem.
Ogólna skuteczność na poziomie 70%. -
Wypalanie w trybie serwisowym
Za pomocą komputera diagnostycznego uruchamiany jest tryb, w którym silnik pracuje na dużych obrotach.
Dużo bogatsza mieszanka paliwowa, wpływa na zwiększenie temperatury spalin do poziomu nawet 600 stopni! W takich warunkach możliwe jest wypalanie sadzy.
Zalety: Skutecznie wypala sadzę w jednostkach o małym przebiegu do 50.000 km.
Procedura bez demontażu filtra.
Tryb serwisowy regeneracji w znacznym stopniu obciąża silnik (zarzynanie silnika).
Konieczność wymiany oleju.Wady: Nie usuwa popiołów. Wypala tylko sadzę.
Bardzo mało skuteczny w przypadku samochodów z dużym przebiegiem, gdzie poziom popiołów stanowi przeważającą część zapchanego filtra.
Tryb serwisowy regeneracji w znacznym stopniu obciąża silnik (zarzynanie silnika). Konieczność wymiany oleju. -
Czyszczenie chemiczne
Czynność ta polega na wprowadzeniu do wnętrza filtra specjalnej chemii mającej na celu rozpuścić sadzę. Czyszczenie chemiczne złogów węgla jednym preparatem, a następnie spłukaniu ich drugim. Następnie mechanik podłącza do samochodu komputer serwisowy i uruchamia procedurę serwisową regeneracji filtra.
Zalety: Nie wymaga rozcinania filtra. Aplikacja chemii bez demontażu filtra.
Wady: Wypłukuje tylko najmniejsze cząstki stałe w kanałach dolotowych wkładu filtra.
Oczyszcza skutecznie tylko kanały wylotowe filtra, pozostawiając w kanałach dolotowych filtra (zaślepione od strony wylotowej) rozpuszczone złogi.
Metoda bardzo inwazyjna dla wkładu filtra.
Nowy filtr cząstek stałych DPF/FAP lub katalizator SCR kosztuje od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.
Przywracamy do 99,5% sprawności za ułamek tej ceny.